IN HET VERLEDEN GEMAAKTE OF GESPEELDE VIRTUOZE MEESTERPRODUCTIES BIEDEN GARANTIE VOOR DE TOEKOMST

Het intieme vreemde (2017)

 

Als Sarah haar moeder eindelijk gevonden denkt te hebben, kan ze niet langer op toneel staan. Ze eigent zich een nieuwe rol toe om dichterbij de vrouw die haar moeder is te komen. Want als je ergens maar hard genoeg in gelooft, wordt het vanzelf een waarheid. 

 

Het intieme vreemde werd genomineerd voor de Hebban! debuutprijs en geprezen door landelijke pers en tijdschriften.

 

'Het intieme vreemde raakt je vooral door de bodemloosheid van Sarah. Het grijpt je naar de keel als ze als klein meisje aan een vreemde vrouw vraagt of die haar moeder wil worden.’ -Nederlands Dagblad

 

'Wondermooi en schrijnend debuut van een schrijfster die haar moeder verloor toen ze een peuter was.’ -Zin Magazine

Hartenvrouw (2006 -2008)

 

Anna heeft zichzelf in haar eigen huis opgesloten en iedere dag opnieuw probeert ze het einde van haar relatie te ontkennen. Is het een goede copingsstrategie, of maakt dit haar waanzinnig? 

'Haar sfeervolle en uitgebalanceerde voorstelling, over een vrouw die de weg is kwijtgeraakt, pakt je van het begin tot het eind. Ze weet te ontroeren terwijl het ook op veel momenten schrijnend is. Dan weer tragisch en dan weer heel komisch. Hoewel er geen vierde wand is speelt ze geraffineerd met haar eenzaamheid en krijg je als toeschouwer het gevoel ben ik er wel of ben ik er niet?’

- Evert de Vries (artistiek directeur Amsterdams Kleinkunst Festival)

Tekst en spel: Jente Jong

Regie: Metta Gramberg

Zin! (Urban Myth i.s.m. Studio 52nd - 2017)

 

Je bent jong en je wilt van alles. Of anderen willen van alles van jou.

Alles draait om keuzes maken, maar hoe weet je wat voor jou de juiste keuze is? 

 

Een voorstelling over de waanzin en onzin van liefde en seks. Tieners komen op een steeds jongere leeftijd in aanraking met verleiding, groepsdruk, zin en tegenzin. Jongeren uit alle hoeken van Amsterdam schreven teksten over hun eigen eerste ervaringen met deze kwesties. Urban Myth maakte daar een voorstelling van die jongeren van alle mogelijke achtergronden een eigen mening laat vormen over liefde en seks, los van opgelegde normen, groepsdruk of onzekerheid. 

Regie: Jörgen Tjon a Fong

Spel: Sergio Ijssel, José Montoya en Jente Jong

Relax! (Toneelmakerij - 2019)

 

Negen jonge spelers gaan in Amsterdam Zuidoost in gesprek met de mannen die pas weten wat ontspannen is, die bijna dagelijks hun vrienden ontmoeten op de vele bankjes in Zuidoost, die weten wat in het moment zijn betekent. 

 

'Tegelijkertijd graaft de voorstelling dieper. Juist door niet zozeer de grote problemen van de stad centraal te stellen, maar de individuele die voor jong en oud herkenbaar zijn. De stress van een eindtoets, de angst een keuze te moeten maken. Even rust nemen, even dansen, zelfs als je daar niet in uitblinkt, biedt weliswaar geen oplossing, maar van even opgaan in het moment ontspan je wel.'

- Henri Drost, Theaterkrant

Regie: Carmen Lamptey

Dramaturgie: Paul Knieriem

Tekst: Jente Jong

Schemerstad (2013 - 2018)

 

Tijdens het Leidse festival Schemerstad vaart het publiek over de grachten en ziet meerdere performances op een avond.

 

Voor dit festival maakte Jente vier beeldende voorstellingen, waarin de binnenwereld van de mens centraal staat. Ze onderzocht het innerlijk schemergebied: van een volwassen sprookje over de monsters in jezelf tot een videogame over de snelheid van het hedendaagse bestaan. 

Concept en spel: Jente Jong in samenwerking met Hiske Eriks en/of Barry Emond

Jente verkondigt het woord (2015)

 

Een breekbare en geestige zoektocht naar de oorsprong van het kwaad. Om iets te overwinnen, moet je het begrijpen. Dan pas kun je de wereld redden. Waarom niet terug naar vroeger, toen je de wereld nog begreep en je enkel je bord andijviestamppot hoefde op te sturen naar Afrika en alles was gered. 

'Tijdloos en actueel tegelijk, mooi en breekbaar'
 

'Ademloos met haar meegekeken naar de dingen die ze zag. Deze prachtige, broze voorstelling mag je niet missen.'

Tekst en spel: Jente Jong

Regie: Cat Smits

Luisterboek live (2018)

 

Samen met theatermaker | componist Marc Nochem maakte Jente van twee hoofdstukken van haar debuutroman Het intieme vreemde een muzikale en theatrale luisterervaring. 

'Jong had met hulp van gitarist en geluidscollagist Marc Nochem een deel uit haar roman bewerkt tot een waardige, kleine vertelling die op veel bijval kon rekenen van de aanwezigen. Jong en Nochem speelden met bezieling en raakten de juiste snaar bij het publiek, waarmee ze eens te meer aantonen dat een roman een perfect vertrekpunt kan zijn voor een theatrale voorstelling.'

- Stefan Nieuwenhuis, Buro05 

Tekst & Spel: Jente Jong

Muziek & Spel: Marc Nochem

Voice-over: Eva Damen

Iets met liefde (2012-2015)

 

Een lichtzinnige festivalvoorstelling over loslaten en vooral het verlangen naar liefde. Hij blijft bij zijn vrouw en zij blijft achter. 

 

Meer dan tachtig keer verkocht aan theaterfestivals door het land, waaronder het Magneetfestival en Stukafest. 

'Jente dendert met veel lef en bravoure de kroeg in en heeft binnen no time alle aandacht, stapt voortvarend en behendig van bar op tafels wat zorgt voor een spannende start. Ze weet feilloos de juiste mannen uit te pikken en te leiden waardoor ze er zo goed in meegaan dat je je soms afvraagt of ze er bij horen. Nee dus. Heel knap.' - Anneke Jansen & Jolie Vreeburg

Tekst en spel: Jente Jong

Eindregie: Stan Limburg

30 minuten voor aanvang (2013)

 

De angst loert om de hoek van de kleedkamer, in een wereld waarin identiteit wordt verleend aan status en carrière. En die wereld reikt tot ver voorbij de muren van een kleedkamer. Wie ben je nog zonder wat je doet? Bereid om alle haar zo geliefde theaterwetten te breken zoekt Jente naar een antwoord dertig minuten voor aanvang van haar laatste voorstelling. 

Deze voorstelling werd vijfde op de lijst van publieksfavorieten tijdens het Amsterdam Fringe Festival.

 

Jente Jong is een geraffineerde en ontroerende theatermaker, en 30 minuten voor aanvang is als een heel klein stukje slagroomtaart, met veel lagen en een bitterzoete smaak. Geserveerd in de kleedkamer.’ - Emmi Schumacher, Cutting Edge

‘Jente Jong slaagt er ruimschoots in de mensen te boeien in een kwetsbare voorstelling.’ - Chris Belloni, Theaterjournaal 

Tekst en spel: Jente Jong

Eindregie: Kristen Denkers

Dramaturgie: Celine Buren

Studio 52nd (2015 - 2018)

 

Studio 52nd maakt theater voor en met kinderen en jongeren. Door ze een podium en publiek te geven zorgen ze ervoor dat zoveel mogelijk jonge mensen met theater in aanraking komen. In de Playmaking trajecten krijgen kinderen de kans om onder professionele begeleiding te werken aan hun eerste theatertekst. Deze scenes worden gespeeld door professionele acteurs.

 

Jente speelde meerdere scenes in vier van deze voorstellingen. Dankzij deze fantasierijke verhalen heeft ze de meest uiteenlopende personages kunnen spelen, waaronder een BMW, een oliebol, een robotlerares en niet te vergeten een komodovaraan.

© 2020 Jente Jong