IN HET VERLEDEN GEMAAKTE OF GESPEELDE VIRTUOZE MEESTERPRODUCTIES BIEDEN GARANTIE VOOR DE TOEKOMST

HET INTIEME VREEMDE (2017)

 

Jente's debuutroman werd genomineerd voor de Hebban! debuutprijs en geprezen door landelijke pers en tijdschriften.

 

'Het intieme vreemde raakt je vooral door de bodemloosheid van Sarah. Het grijpt je naar de keel als ze als klein meisje aan een vreemde vrouw vraagt of die haar moeder wil worden.’ -Nederlands Dagblad

 

'Wondermooi en schrijnend debuut van een schrijfster die haar moeder verloor toen ze een peuter was.’ -Zin Magazine

Als Sarah haar moeder eindelijk gevonden denkt te hebben, kan ze niet langer op toneel staan.

Ze eigent zich een nieuwe rol toe om dichterbij de vrouw die haar moeder is te komen.

Want als je ergens maar hard genoeg in gelooft, wordt het vanzelf een waarheid. 

HARTENVROUW (2006-2008)

 

Een vrouw heeft zichzelf opgesloten en probeert iedere dag opnieuw de waarheid te ontkennen. Maakt dit haar waanzinnig, of is het een copingsstrategie? Vluchten in fantasie is normaal, maar waar ligt de grens?  

'Haar sfeervolle en uitgebalanceerde voorstelling, over een vrouw die de weg is kwijtgeraakt, pakt je van het begin tot het eind. Ze weet te ontroeren terwijl het ook op veel momenten schrijnend is. Dan weer tragisch en dan weer heel komisch. Hoewel er geen vierde wand is speelt ze geraffineerd met haar eenzaamheid en krijg je als toeschouwer het gevoel ben ik er wel of ben ik er niet, ben ik haar en praat ze tegen zichzelf?’

- Evert de Vries (artistiek directeur Amsterdams Kleinkunst Festival)

Tekst en spel: Jente Jong

Regie: Metta Gramberg

ZIN -URBAN MYTH/STUDIO 52ND (2017)

 

 Je bent jong en je wilt van alles. Of anderen willen van alles van jou. Alles draait om keuzes maken, maar hoe weet je wat voor jou de juiste keuze is? Een voorstelling over de waanzin en onzin van liefde en seks. Tieners komen op een steeds jongere leeftijd in aanraking met verleiding, groepsdruk, zin en tegenzin. Jongeren uit alle hoeken van Amsterdam schreven teksten over hun eigen eerste ervaringen met deze kwesties. Urban Myth maakte daar een spectaculaire voorstelling van die jongeren van alle mogelijke achtergronden een eigen mening laat vormen over liefde en seks, los van opgelegde normen, groepsdruk of onzekerheid. 

Regie: Jörgen Tjon a Fong

Spel: Sergio Ijssel, José Montoya en Jente Jong

RELAX (2019)

 

Tegenwoordig heeft iedereen haast. Met een agenda in de hand als kompas rennen we van afspraak naar afspraak, tot we erbij neervallen. We laten ons leiden door deadlines, door wat de ander van ons verwacht en nog belangrijker: wat we van onszelf verwachten. Zijn we nog wel in staat om van het moment te genieten? Negen jonge spelers gaan in Amsterdam Zuidoost in gesprek met de mannen die pas weten wat ontspannen is, die bijna dagelijks hun vrienden ontmoeten op de vele bankjes in Zuidoost, die weten wat in het moment zijn betekent. 

 

'Tegelijkertijd graaft de voorstelling dieper. Juist door niet zozeer de grote problemen van de stad centraal te stellen, maar de individuele die voor jong en oud herkenbaar zijn. De stress van een eindtoets, de angst een keuze te moeten maken. Even rust nemen, even dansen, zelfs als je daar niet in uitblinkt, biedt weliswaar geen oplossing, maar van even opgaan in het moment ontspan je wel.' - Henri Drost, Theaterkrant

Regie: Carmen Lamptey

Dramaturgie: Paul Knieriem

Tekst: Jente Jong

SCHEMERSTAD (2013 t/m 2018)

 

Voor het Leidse festival Schemerstad waar het publiek in bootjes over de grachten vaart en meerdere performances ziet maakte Jente vier beeldende voorstellingen. 

 

Er staat een vrouw bij de molen. Ze woont daar al haar hele leven. En dat leven heeft ze prima op orde. Tot er iemand onverwacht bij haar op de stoep staat. Op visite is een korte, beeldende voorstelling met een onverwachte ontmoeting. Over liefde voor het vertrouwde en angst voor het onbekende. 

Concept en Spel: Jente Jong en Barry Emond

Geluidsband: Marc Nochem en Sanne de Boer

---

Waar ben je? is de meest gestelde vraag sinds het bestaan van de mobiele telefoon. Op weg naar de supermarkt kom je minstens vijf reclameborden tegen. Je moet coca cola drinken. En yoghurt eten, want dat doen hippe mannen met baarden ook. Tien whatsapp berichten volgen elkaar op. Je moet antwoorden, je moet meedoen. Je zelfscant je een weg door de supermarkt. De bonusaanbiedingen leiden je af van de e mail die je aan het tikken bent. Op een terras met een vriend werk je nog even gauw Facebook bij. Wat blijft er over van contact met zoveel prikkels om ons heen? 

  

Concept en spel: Jente Jong en Hiske Eriks

Geluidsband: Jente Jong, Hiske Eriks

---

Twee thuisblijvers staan aan hun eigen frontlinie, met dezelfde angsten als de soldaten tijdens hun missie. Zij moeten net zo dapper zijn en houden zich groot tegen de buitenwereld. Er zijn genoeg mensen die niet vechten in de oorlog, en toch op een bepaalde manier oorlog voeren. In Ons II: oorlog is een korte voorstelling over het gevecht dat gevoerd wordt door de stille helden van de oorlog: de thuisblijvers, de achterblijvers. 

 

Concept en spel: Jente Jong en Hiske Eriks

Geluidsband en techniek: Pitt de Grooth

---
In Ons is een grimmig sprookje over de monsters in jezelf, over de demonen die zich niet alleen in het donker kenbaar maken, maar ook op klaarlichte dag. 

Concept en spel: Jente Jong en Hiske Eriks

Tekstbijdrage: Jente Jong

Voice-over: Marieke de Kruijf

JENTE VERKONDIGT HET WOORD (2015)

 

Een breekbare en geestige zoektocht naar de oorsprong van het kwaad. Om iets te overwinnen, moet je het begrijpen. Dan pas kun je de wereld redden. Waarom niet terug naar vroeger, toen je de wereld nog begreep en je enkel je bord andijviestamppot hoefde op te sturen naar Afrika en alles was gered. 

'Tijdloos en actueel tegelijk, mooi en breekbaar'
 

'Ademloos met haar meegekeken naar de dingen die ze zag. Deze prachtige, broze voorstelling mag je niet missen.'

Tekst en spel: Jente Jong

Regie: Cat Smits

LUISTERBOEK LIVE (2018)

 

Samen met theatermaker | componist Marc Nochem maakte Jente van twee hoofdstukken van haar debuutroman Het intieme vreemde een muzikale en theatrale luisterervaring. Vanaf de eerste zin beland je middenin het verhaal van Sarah, de jonge actrice die niet langer op toneel kan staan, als ze eindelijk haar moeder gevonden denkt te hebben. Ze eigent zich een nieuwe rol toe om dichterbij haar moeder te komen. Want als je ergens maar hard genoeg in gelooft, wordt het vanzelf een waarheid.

'Jong had met hulp van gitarist en geluidscollagist Marc Nochem een deel uit haar roman bewerkt tot een waardige, kleine vertelling die op veel bijval kon rekenen van de aanwezigen. Jong en Nochem speelden met bezieling en raakten de juiste snaar bij het publiek, waarmee ze eens te meer aantonen dat een roman een perfect vertrekpunt kan zijn voor een theatrale voorstelling.'

- Stefan Nieuwenhuis, Buro05 

Tekst & Spel: Jente Jong

Muziek & Spel: Marc Nochem

Voice-over: Eva Damen

IETS MET LIEFDE (2012 t/m 2014)

 

Een lichtzinnige festivalvoorstelling over loslaten en vooral het verlangen naar liefde. Tussen ontkenning en protest, onderhandelen en vluchten zoekt een vrouw een uitweg nadat de liefde van haar leven hun relatie verbrak. Hij blijft bij zijn vrouw en dus blijft zij achter.

 

Meer dan tachtig keer verkocht aan theaterfestivals door het land, waaronder het Magneetfestival en Stukafest. 

'Jente dendert met veel lef en bravoure de kroeg in en heeft binnen no time alle aandacht, stapt voortvarend en behendig van bar op tafels wat zorgt voor een spannende start. Ze weet feilloos de juiste mannen uit te pikken en te leiden waardoor ze er zo goed in meegaan dat je je soms afvraagt of ze er bij horen. Nee dus. Heel knap.' - Anneke Jansen & Jolie Vreeburg

Tekst en spel: Jente Jong

Eindregie: Stan Limburg

WIJKSAFARI - ADELHEID ROOSEN/ZINA (2015/2016)

 

Adelheid Roosen creëerde de Wijksafari: een unieke reis waarin theater en realiteit elkaar raken, een ontdekkingstocht die verder reikt dan een stap in een onbekende wereld zetten. Het publiek wordt meegenomen door de straten en langs en in de huizen van wijken met een slechte reputatie, waar de bewoners de echte verhalen delen met het publiek.
De route is deels te voet, in een bus met levendige muziek of achterop een scooter.  

 

Onderweg komt het publiek de Wijkschouwers tegen, die de wijk nog meer kleur geven door korte, absurde scènes te spelen, allemaal gericht op contact maken met het publiek. Ze uit te dagen, een beroep op ze te doen, ze te vragen te integreren in de voorstelling. Want een Wijksafari is niet alleen een theater op locatie, het is een belevenis.

Regie en concept: Adelheid Roosen

30 MINUTEN VOOR AANVANG (2013)

 

De angst loert om de hoek van de kleedkamer, in een wereld waarin identiteit wordt verleend aan status en carrière. En die wereld reikt tot ver voorbij de muren van een kleedkamer. Wie ben je nog zonder wat je doet? In deze voorstelling zoekt Jente een antwoord en ze is bereidt daarvoor alle haar zo geliefde theaterwetten te doorbreken. Ze speelt haar laatste voorstelling. Dertig minuten voor aanvang.

Deze voorstelling werd vijfde op de lijst van publieksfavorieten tijdens het Amsterdam Fringe Festival.

 

Jente Jong is een geraffineerde en ontroerende theatermaker, en 30 minuten voor aanvang is als een heel klein stukje slagroomtaart, met veel lagen en een bitterzoete smaak. Geserveerd in de kleedkamer.’ - Emmi Schumacher, Cutting Edge

‘Jente Jong slaagt er ruimschoots in de mensen te boeien in een kwetsbare voorstelling.’ - Chris Belloni, Theaterjournaal 

Tekst en spel: Jente Jong

Eindregie: Kristen Denkers

Dramaturgie: Celine Buren

STUDIO 52ND (2015 t/m 2018)

 

Met Koloni wattes? ga je op ontdekkingsreis door het koloniale verleden van de Indische buurt. Acht kinderen uit Amsterdam Oost gingen terug in de tijd van schepen op woeste zeeën, waar heftige strijden werden bevochten en diep de jungle in met Sumatraanse tijgers en komodovaranen. Ze lieten de geschiedenis op zich inwerken en maakte fantasierijke stukken over het koloniale verleden in Indonesië. 

---

Moet dit echt? gaat over (stomme) regels die je graag zou willen verbreken. In de voorstelling zelf zijn geen regels, daar kunnen Ferarri's en BMW's met elkaar praten, daar zijn de leeuwen vegetariër en val je middenin een verjaardagsmusical. 

---

In de Pop-up show heeft Studio 52nd de poppen aan het dansen: een poppenvoorstelling met enkel fantasierijke personages. Een voorstelling over vriendschap en dromen, met in de hoofdrollen onder andere een rattenkoning, een van de kraam gevallen oliebol, een honderdjarige politieagent en een eekhoorn die een rockster is.  

---

Missie 5.2 speelt zich af in het jaar 2052, het jaar waarin er naast mensen ook robots, aliëns, pratende honden en gemuteerde bacteriën rondlopen. De toneelstukken zijn geschreven door acht kinderen die antwoorden zochten op hoe zij de toekomst zien, wat hun persoonlijke missie is en hoe de ideale wereld eruit ziet.

© 2020 Jente Jong